Σάββατο, 13 Σεπτεμβρίου 2014 00:00

Άδοξο Τέλος. Άδοξοι θάνατοι ένδοξων λογοτεχνών.

Γράφτηκε από την

Τι κοινό μπορεί να έχουν ο Αισχύλος και ο Μαξίμ Γκόρκι; Μα φυσικά, τον άδοξο θάνατό τους!

Η ιστορία της λογοτεχνίας έχει καταγράψει αρκετούς άδοξους θανάτους ποιητών και πεζογράφων, από τα αρχαία χρόνια ως τις μέρες μας.


Τετάρτη, 10 Σεπτεμβρίου 2014 00:00

Van Gogh:Επιστημονική Ανάλυση Έργου.

Γράφτηκε από την

Μια σύγχρονη επιστημονική έρευνα - ανάλυση έργου τέχνης από τη σκοπιά των θετικών επιστημών έχουμε στον Van Gogh , ιμπρεσιονιστή και κατά πολλούς πρόδρομο του εξπρεσιονισμού.


Επιστήμονες στο Ινστιτούτο Karolinska στη Σουηδία ανακάλυψαν ότι ο εγκέφαλος υγιών και ιδιαίτερα δημιουργικών ατόμων έχει ομοιότητα με αυτόν σχιζοφρενών ασθενών στο γεγονός ότι και στις δύο περιπτώσεις εμπλέκεται η διαδικασία παραγωγής και λειτουργίας της ντοπαμίνης.


Δευτέρα, 30 Ιουνίου 2014 00:00

Λογοτεχνία και Κινηματογράφος

Γράφτηκε από την

«Η μεταφορά λογοτεχνικών κειμένων στον κινηματογράφο: Ζητήματα και μεθοδολογία προσέγγισης»


Δευτέρα, 30 Ιουνίου 2014 00:00

Η έννοια του πολιτισμού

Γράφτηκε από τον

Η έννοια του πολιτισμού

Η αστικοποίηση του ανθρώπου συνέτεινε στην ανάπτυξη του πολιτισμού του, του συνόλου δηλαδή των τεχνικών και πνευματικών του επιτευγμάτων ανά την υφήλιο. Το έδαφος που καλλιεργήθηκε ο ανθρώπινος πολιτισμός ήταν η συγκέντρωση ανθρώπων σε πόλεις και η προσαρμογή τους στον εξελιγμένο αυτό τρόπο ζωής εκεί: Λόγω της διαβίωσης με συνανθρώπους και της αναγκαστικής εγγύτητας (γειτονίας), ισχυροποιούνται και εδραιώνονται καταρχήν οι καλοί τρόποι ώστε να προκύπτει ένα πρώτο δυναμικό ευστάθειας.


Τρίτη, 29 Απριλίου 2014 13:40

Ταξιδευτές της μουσικής

Γράφτηκε από τον

Σε αντίθεση με τις άλλες τέχνες, οι άνθρωποι της κλασικής δεν καταφεύγουν στο εξωτερικό για καλύτερη τύχη, αλλά γιατί στην Ελλάδα το να σταδιοδρομήσει μια νέα σοπράνο ή ένας νέος μαέστρος μοιάζει με όνειρο απατηλό: θεσμικό πλαίσιο για την εκπαίδευση δεν υπάρχει, ο αριθμός των δασκάλων είναι ανεπαρκής, η μόρφωση ελλιπής, οι πιθανότητες για ηχογραφήσεις λίγες και το άγχος τεράστιο, διότι το μοναδικό κρατικό λυρικό θέατρο δεν μπορεί να δώσει σε όλους ευκαιρία να ερμηνεύσουν έναν μεγάλο ρόλο.

Ετικέτες

Τετάρτη, 19 Μαρτίου 2014 10:05

Αρχιτεκτονική: Τέχνη ή Επιστήμη;

Γράφτηκε από τον

Το παραπάνω ερώτημα έρχεται και ξανάρχεται και ακολουθεί την αρχιτεκτονική σαν να της ζητά επίμονα μια οριστική απάντηση. Ιδιαίτερα τις τελευταίες δεκαετίες, μέσω της κατασκευής μιας σειράς πολυδιαφημισμένων κτηρίων στον διεθνή χώρο, που κατά κόρον τράβηξαν πάνω τους τα φώτα της δημοσιότητας, πολλοί ήταν εκείνοι που υποστήριξαν με φανατισμό την καλλιτεχνική μόνο διάσταση της αρχιτεκτονικής.

Ετικέτες

Πέμπτη, 06 Φεβρουαρίου 2014 08:07

Η Γενιά του Εγώ

Γράφτηκε από την

Οταν ήταν παιδιά τους έλεγαν ότι είναι οι καλύτεροι. Σήμερα παίρνουν αντικαταθλιπτικά γιατί αισθάνονται ότι δεν ανταποκρίνονται στην εικόνα που έχουν για τον εαυτό τους. Ποιoς φταίει;


Τρίτη, 28 Ιανουαρίου 2014 00:00

Η Μουσική στην Αρχαία Ελλάδα

Γράφτηκε από

Ετυμολογία της λέξης «Μουσική»

Η λέξη μουσική, σύμφωνα με τα γραπτά των αρχαίων ελλήνων ποιητών και φιλοσόφων παράγεται από το «Μούσα». Το Μούσα πάλι, παράγεται από το μαούσα = Μούσα. Το «μα» είναι ρίζα του ρήματος μάω-μω = επινοώ ή ψάχνω ή ζητώ διανοητικά. (Στη δωρική διάλεκτο η λέξη «Μούσα» είναι «Μώσα»).


Τρίτη, 19 Νοεμβρίου 2013 23:52

Η πολιτική λειτουργία της τέχνης

Γράφτηκε από τον

«Τι πιστεύετε πως είναι ο καλλιτέχνης; Ένας ανόητος ο οποίος έχει απλά μάτια αν είναι ζωγράφος ή αυτιά αν είναι μουσικός; Αντίθετα, την ίδια στιγμή είναι ένα πολιτικό ον, το οποίο διαρκώς ανταποκρίνεται σε σπαραξικάρδια, φλογερά ή χαρούμενα γεγονότα και απέναντι στα οποία παίρνει θέση με ποικίλους τρόπους. Όχι, η ζωγραφική δε γίνεται για να διακοσμεί διαμερίσματα. Είναι ένα εργαλείο πολέμου για να επιτίθεται, αλλά και να αμύνεται ενάντια στον εχθρό».

Pablo Picasso, 1945


Η αρχαία ελληνική τραγωδία και κωμωδία δοξάζει ακόμα τη σύγχρονη Ελλάδα και εντυπωσιάζει το παγκόσμιο κοινό με τα αιώνια μηνύματα που μεταφέρει. Το θαυμαστό αυτό είδος τέχνης γνώρισε την ακμή του την κλασική περίοδο,η εμφάνισή του όμως χάνεται στα βάθη της ελληνικής ιστορίας,για τα οποία οι πηγές είναι σχεδόν ανύπαρκτες. Κατά την αρχαιότητα όμως οι Μεγαρείς επέμειναν ότι η πολιτική σάτιρα,που εξελίχθηκε στον ανώτατο βαθμό της με τον Αριστοφάνη, πρωτοεμφανίστηκε στην πόλη τους, στα Μέγαρα. Πρέπει να έχουν δίκιο.


Σάββατο, 01 Ιουνίου 2013 19:37

Μύθοι και Αλήθειες για τον Ελληνικό Κινηματογράφο

Γράφτηκε από την

Αυτό το κείμενο αποτελεί απόσπασμα κειμένου των 64, μέχρι στιγμής, «Κινηματογραφιστών στην Ομίχλη», που συνεχίζουν να αγωνίζονται για την ψήφιση κι εφαρμογή ενός νέου Νόμου για τον Ελληνικό Κινηματογράφο.


Δημιουργικότητα είναι η δραστηριότητα η οποία γεννά κάτι το ποιοτικά νέο που στο παρελθόν ποτέ δεν υπήρχε. Μπορεί να προσεγγιστεί από την άποψη της ψυχολογίας αλλά και της φιλοσοφίας. Η ψυχολογία της δημιουργικότητας μελετά τη διαδικασία, τον «ψυχολογικό μηχανισμό» απ? όπου πηγάζει η πράξη της δημιουργικότητας. Ένα μοντέλο που χρησιμοποείται για να περιγράψει φαινομενολογικά την πορεία της δημιουργικής σκέψης, είναι αυτό του Ουάλας, ο οποίος το διατύπωσε στηριζόμενος σε μαρτυρίες επιφανών ατόμων, όπως του μαθηματικού Poincare.


Δευτέρα, 13 Μαΐου 2013 00:00

Μαύρος Κόσμος - Μπλε Ήχοι

Γράφτηκε από την

Jazz. Γεννήθηκε από σκλάβους, δημιουργεί ελεύθερα, αιχμαλωτίζει καρδιές σ'όλο τον κόσμο.

Ετικέτες

Όταν στα μέσα του 16ου αιώνα, διανύοντας την Αναγέννηση, ο Φλαμανδός θρησκευτικός μουσικοσυνθέτης Andrian Willaert μετακίνησε τις πέντε χορωδίες του έργου του Vespers σε πέντε ξεχωριστούς χώρους του ναού αναζητώντας μια εσκεμμένη ηχώ [Εικόνα 1], για πρώτη φορά και πιθανώς ακουσίως, αμφισβήτησε την μέχρι τότε μονόδρομη σχέση αρχιτεκτονήματος και μουσικού έργου, που υπαγόρευε στο πρώτο να φιλοξενεί το δεύτερο, χωρίς να επηρεάζεται από τις συνθήκες ερμηνείας του. Η ανησυχία αυτή του Willaert θα αποτελέσει την έναρξη μιας ερευνητικής και φιλοσοφικής σκυταλοδρομίας, ως τις μέρες μας.


Οι βιβλιόφιλοι αναζητούμε το επόμενο βιβλίο που θα διαβάσουμε (ή τα βιβλία που θα διαβάσουμε στα επόμενα 40 χρόνια, για να είμαστε ακριβείς) με την προσήλωση, την απληστία και το πάθος που έχουν οι χρυσοθήρες και οι αλιείς μαργαριταριών.


Σελίδα 1 από 3