Δευτέρα, 07 Δεκεμβρίου 2009 16:22

Γιάν Βερμέερ

Γράφτηκε από την

Jan Vermeer, ή Jan van der Meer van Delft. Ολλανδός ζωγράφος (Ντελφτ 1632-1675), από τους μεγαλύτερους καλλιτέχνες της Ολλανδίας και όλης της Ευρώπης τον 17ο αιώνα, ονομαστός για τις θαυμάσιες σκηνές σε εσωτερικούς χώρους και για τα αστικά τοπία του. Γεννήθηκε στο Ντελφτ, την εποχή που οι δύο άλλοι μεγάλοι, ο Φρανς Χαλς και ο Ρέμπραντ είχαν φτάσει στο αποκορύφωμα της σταδιοδρομίας τους. Οι ελάχιστες μέχρι σήμερα πληροφορίες δεν επαρκούν για να φωτίσουν τα κύρια σημεία της μορφής του ανθρώπου και του καλλιτέχνη, αφήνουν μάλιστα ακάλυπτες βασικές περιόδους της ζωής και της δραστηριότητάς του, όπως τα χρόνια της καλλιτεχνικής του διαμορφώσεως. Το ίδιο ισχύει και για τα έργα του.

Δευτέρα, 07 Δεκεμβρίου 2009 13:21

Ιστορία του Flamenco - Pedro Cort?s

Γράφτηκε από

Οι ρίζες του απλώνονται πίσω 12 αιώνες και σε τέσσερις διαφορετικές κουλτούρες. Άνθισε στην Ανδαλουσία της Ισπανίας στα μέσα του 9ου αιώνα. Χωρίς τις τέσσερις πηγές του το φλαμένκο δεν θα υπήρχε όπως το ξέρουμε σήμερα. Γιατί όμως αυτή η εκφραστική λαϊκή τέχνη αναπτύχθηκε ειδικά σε αυτή την περιοχή;

Η Ιστορία δείχνει μια ασυνήθιστη ανοχή της διαφορετικότητας των πολιτισμών κατά τη διάρκεια της κατοχής της Νότιας Ισπανίας από τους Μωαμεθανούς. Χριστιανοί, Εβραίοι και Μουσουλμάνοι ζούσαν μαζί υπό των Μωαμεθανών για επτά αιώνες και, αν όχι σε απόλυτη αρμονία, τουλάχιστον στις αρχές με πολύ λίγες συγκρούσεις.

Σταδιακά, όταν άρχισαν να χάνονται οι πόλεις από τους Μουσουλμάνους, οι ανεπιθύμητοι πληθυσμοί καταδιώκονταν όλο και πιο Νότια. Η Κόρδοβα και η Σεβίλη έπεσαν στης αρχές του 13ου αιώνα, ενώ η Γρανάδα άντεξε μέχρι και το 1492.

Κατά τον τελευταίο αιώνα της επανάκτησης των εδαφών από τους Χριστιανούς (περιοχές της Ν. Ισπανίας έμειναν κάτω από Μουσουλμανική κατοχή μέχρι και 800 χρόνια!), τα εναπομείναντα Μουσουλμανικά Βασίλεια έγιναν λιγότερο ανεκτικά προς τον Χριστιανικό πληθυσμό. Δεν προκαλεί έκπληξη το γεγονός ότι κάθε φορά που Καστιγιάνοι βασιλείς νικούσαν τους Μουσουλμάνους εισβολείς υπήρχαν ξεσπάσματα βίας και ξενοφοβίας που επισκίαζαν αυτές τις νίκες.

Μέσα σε αυτό το ταραχώδες σκηνικό έκαναν την εμφάνισή τους και οι πρώτες νομαδικές τσιγγάνικες φυλές της Ισπανίας. Η γλώσσα που μιλούσαν δεν έμοιαζε με καμιά από τις γνωστές λατινικές και οι τρόποι και το ντύσιμό τους ήταν πολύ διαφορετικά από αυτά του τότε Δυτικοευρωπαϊκού κόσμου. Πιθανότατα προήλθαν από την Ινδία και είχαν ξεκινήσει από την περιοχή Punjab γύρω στο 850 μ.Χ.

Για να ελέγξουν τις ξένες επιρροές, οι καθολικοί βασιλείς δημιούργησαν την Ιερή Εξέταση. Όσοι δεν υπάκουαν σε αυστηρούς κοινωνικούς, φυλετικούς και θρησκευτικούς όρους εξορίζονταν, φυλακίζονταν, βασανίζονταν ή δολοφονούνταν. Όσοι συγκρούονταν ή πίστευαν ότι θα διωχθούν από την Ιερά Εξέταση έφευγαν από τη χώρα. Άλλοι κατέφευγαν στις ορεινές απομακρυσμένες και αραιοκατοικημένες περιοχές της Σιέρα Μορένα και της Σιέρα Νεβάδα. Αυτοί οι πρόσφυγες έγιναν γνωστοί με τον όρο "felag mengu" που σημαίνει ?φυγάδες χωρικοί?. Στις μικρές νέες κοινότητες των "felag mengu" οι τσιγγάνοι (gitanos), η τέταρτη ισπανική κουλτούρα, βρήκαν ?αδελφές ψυχές?.

Η συγχώνευση των Gitano με τους Εβραίους, τους Μουσουλμάνους και τους Ανδαλουσιανούς σε αυτά τα απομακρυσμένα χωριά οδήγησε στην πρώιμη έκφραση του φλαμένκο σχεδόν 350 χρόνια αργότερα. Η διαδικασία αυτή της διασκευής και προσαρμογής συνεχίζεται ακόμη και σήμερα καθώς αναγνωρίσιμα στυλ του τραγουδιού (cante) αποδίδονται πρωτίστως στην μία ή την άλλη εθνικότητα.

Η πιο αγνή και αυθεντική μορφή του φλαμένκο είναι η φωνή, η οποία δεν συνοδεύεται από όργανα. Οι άλλες μορφές έκφρασης του φλαμένκο όπως η κιθάρα, ο χορός και τα κρουστά προέρχονται από το τραγούδι (cante). Παρόλο που πολλοί μη τριγγάνοι διαπρέπουν σε πολλές μορφές του φλαμένκο, το cante ήταν πάντα "προνόμιο" των τσιγγάνων καλλιτεχνών. Οι ανατολίτικες αποχρώσεις του (βαθύ τραγούδι) έχουν περάσει από γενιά σε γενιά και μόνο η έντονη και από νεαρή ηλικία επαφή με αυτό το στυλ μπορεί να δώσει στον καλλιτέχνη το ηχόχρωμα και την ικανότητα να αυτοσχεδιάσει μέσα στα όρια της παραδοσιακής φόρμας.

Αρχικά το φλαμένκο, ως το τραγούδι των φτωχών και των εξορισμένων, δεν παρουσιαζόταν σε κοινό που πλήρωνε. Σε κάποιο στάδιο στα τέλη του 18ου αιώνα άρχισε να παρουσιάζεται στις ντόπιες ταβέρνες με τη συνοδεία κιθάρας. Γύρω στο 1850 το φλαμένκο είχε μπει σε πολλές νέες ταβέρνες-καφέ (cafe cantante).

Περισσότερος κόσμος το γνώριζε και είχε χάσει την κακή του φήμη. Οι καλλιτέχνες συνέχισαν να είναι χαμηλής κοινωνικής τάξης, αλλά το φλαμένκο άρχισε να έχει θαυμαστές ανάμεσα στους μορφωμένους και τους πλούσιους. Το φλαμένκο με τη συνοδεία κιθάρας και χορού ήταν πλέον αποδεκτό και πιο προσιτό, ενώ οι καλλιτέχνες του είδους ήταν επαγγελματίες. Οι καλλιτέχνες ξέφυγαν από τα οικογενειακά πλαίσια και από τα χωριά τους. Αυτό άλλαξε την πορεία ανάπτυξης της τέχνης αυτής αφού ο τραγουδιστής (cantaor) έπρεπε πλέον να γνωρίζει περισσότερα κομμάτια και τεχνοτροπίες για να ευχαριστεί το αυξανόμενο και απαιτητικότερο κοινό.

Την εποχή των cafe cantante η χρησιμοποίηση της κιθάρας ήταν περιορισμένη. Οι καλλιτέχνες του φλαμένκο όμως όταν άρχισαν να έχουν ακούσματα κλασικής μουσικής "δανείζονταν" τις τεχνικές που μάθαιναν και τις χρησιμοποιούσαν στη δική τους μουσική. Οι τεχνικές του σπουδαίου κιθαρίστα Ramon Montoya στην αρχή έγιναν δεκτές με σκεπτικισμό. Σε μια γενιά όμως έγιναν αναπόσπαστο κομμάτι του μοντέρνου φλαμένκο. Ακόμα και τα νέα στοιχεία που έφεραν οι γίγαντες της κιθάρας φλαμένκο Sabicas και στις αρχές ήταν απορριπτέα από τους φανατικούς που είχαν πολύ παραδοσιακές αντιλήψεις. Σύντομα όμως, όπως έγινε και με την περίπτωση του Montoya, και οι δύο έδωσαν τοστίγμα τους στην ανάπτυξη της τέχνης του φλαμένκο.

Την εποχή της δικτατορίας του Φράνκο η Ισπανία παρέμεινε μακριά από επιδράσεις από το εξωτερικό. Το τέλος της δικτατορίας συνέπεσε με την ανάπτυξη του φορητού κασετοφώνου και τη δυνατότητα περισσότερου κόσμου να το αποκτήσει λόγω της χαμηλής του τιμής. Ήταν πλέον εύκολο για όλους να ακούσουν όλα τα είδη του cante αλλά και τζαζ, ροκ, ρέγγε, μποσανόβα και σάλσα. Έτσι προέκυψαν όλοι οι δυνατοί συνδυασμοί του φλαμένκο με άλλα είδη.

έφερε και την προσθήκη μη παραδοσιακών οργάνων από δημιουργούς όπως τον Paco De Lucia που άρχισαν να χρησιμοποιούν φλάουτο, κρουστά, μπάσο και σαξόφωνο.

Θα μπορούσε κάποιος να πει πως είναι άγνωστη η μελλοντική πορεία του φλαμένκο. Όμως όπως φάνηκε μέσα από τα χρόνια, οι αδύνατες επιρροές δεν θα αντέξουν. Η ουσία της τέχνης του φλαμένκο είναι αρκετά δυνατή για να αντέξει σε πειραματισμούς, να επαναπροσδιοριστεί εν νέου, να αναπτυχθεί και να επιβιώσει.


Πηγή: http://flamenco.dancenews.gr/istoria_galaiou.html

Γράφει η Ισαβέλλα Γαλαίου
Εργαστήρι Flamenco "Sentimientos"

Pedro Cortes - http://canastero.com
Μετάφραση: Δώρος Δημητρίου

To φωτογραφικό υλικό διατίθεται, κατόπιν συνεργασίας με το artmag.gr, από την visual-hellas.com

Στην αίθουσα ΟΛΥΜΠΙΟΝ (Πλατεία Αριστοτέλους), ο ΙΑΝΟS και οι εκδόσεις opera, σε συνεργασία με το περιοδικό Φιλόλογος, και το Κέντρο Ψυχοθεραπείας & Εκπαίδευσης Gestalt Foundation, παρουσιάζουν για πρώτη φορά στο κοινό της Θεσσαλονίκης τον διάσημο αργεντινό ψυχίατρο, ψυχοθεραπευτή και συγγραφέα Χόρχε Μπουκάι

Στο Φωτογραφικό Kέντρο Θεσσαλονίκης το Σάββατο 12 Δεκεμβρίου 2009 και μέχρι τις 15 Ιανουαρίου 2010.

To Cheap-Photo, Φθηνή-Φωτογραφία σας δίνει την ευκαιρία να αγοράσετε μια φωτογραφία σε φτηνή τιμή, με την έκθεση που εγκαινιάζεται από το Φ.Κ.Θ. Το Σάββατο 12/12/09, ώρα 21:00μ.μ στη γκαλερί TETTIX, Τσιμισκή και Διαλέττη 3, τηλ.2310243304 (Ώρες λειτουργίας Δε-Πα 6-10μμ και Σα 12-2 και 6-10μμ).

Στο Μακεδονικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης ακούμε καντάτες του Haendel για σοπράνο και cembalo, την Κυριακή 13 Δεκεμβρίου 2009 και ώρα 11.30 π.μ., στο Αμφιθέατρο του Μακεδονικού Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης και θα ακούσουμε μια ιδιαίτερη συναυλία Matin?e.

Η σοπράνο Κασσάνδρα Δημοπούλου και ο Μάρκελλος Χρυσικόπουλος στο τσέμπαλο θα μας παρουσιάσουν καντάτες του GEORG FRIEDRICH HAENDEL με αφορμή την επέτειο των 250 χρόνων από τον θάνατο του συνθέτη.

Η Ελληνοαμερικανική Ένωση διοργανώνει αναδρομική έκθεση, από τις 3 Δεκεμβρίου 2009 ως τις 23 Ιανουαρίου 2010, του σημαντικού Αμερικανού φωτογράφου Leon Levinstein. Την έκθεση, που περιλαμβάνει 85 ασπρόμαυρες φωτογραφίες, επιμελείται ο θεωρητικός της φωτογραφίας, Πλάτων Ριβέλλης.

Όλες οι ταινίες προβάλλονται για πρώτη φορά στην Ελλάδα με υποτίτλους στα ελληνικά από τις 10 ως και 16 Δεκεμβρίου στην Ταινιοθήκη της Ελλάδας, στη Λαΐδα.

Το event ?Art In Rock? του Δεκέμβρη, διήμερο και εορταστικό! Δύο βραδιές τέχνης, στο μεγαλύτερο rock club της Αθήνας,

?Revenge of rock? (Λ.Αλεξάνδρας 34, Πεδίον του Άρεως).

Στο πλαίσιο των εορταστικών εκδηλώσεων για τα 5 χρόνια του ιστότοπου comicdom.gr, η Comicdom Press, η Jemma Press και η Ελληνοαμερικανική Ένωση σας προσκαλούν τη Δευτέρα 14 Δεκεμβρίου στις 19:00, στο θέατρο της Ελληνοαμερικανικής Ένωσης, σε μια βραδιά αφιερωμένη στο Bone του Jeff Smith.

Με ένα αφιέρωμα στον Κώστα Γιαννίδη (Γιάννη Κωνσταντινίδη), κορυφαίο συνθέτη του μουσικού θεάτρου την εποχή του Μεσοπολέμου, και στις κοσμαγάπητες επιτυχίες του ανοίγει την αυλαία του το Θέατρο ΑΚΡΟΠΟΛ, το Σάββατο 12 Δεκεμβρίου 2009.